كل براند او شركة بتمر بيوم وحش على السوشيال ميديا، واكيد هيجي يوم
وهتعمل حاجة تضايق الفانز اللي عندك بس الشطارة إنك تبقي جاهز عشان تعرف
تتصرف في براند أتاك اللي عليك و تطلع منها باقل الخساير و الفانز تقولك
شكرا بعد ما كانوا مش طايقينك ومتحتاجش إنك تعمل نفسك ميت وتسيب الفانز
تخبط راسها في الحيط أو متحاولش تحل مشاكلهم وكأن مفيش اي حاجة وتخلي
الامور تخرج عن السيطرة وتقول ياريت اللي جرى ما كان.
دول بقى 5 خطوات ممكن تساعدك في انك تحاول تحل بيها براند أتاك لو حصلك على السوشيال ميديا:
1- إعمل خطة للرد
اول حاجة تعملها في أي براند أتاك على السوشيال ميديا أنك تعمل خطة عشان دايما تبقى مستعد لكل المشاكل اللي ممكن تحصل وتخلق ردود مناسبة ليها. أعمل نظام لمراقبة الكومنتات وتكون سريع في انك تبعت الكومنتات السلبية بسرعة إلى العلاقات العامة في شركتك . وهي بدورها تبعت التعليقات دي للمستوى الاعلى لو لزم الأمر.
2- إتفاعل مع المصدر
حدد مصادر المشكلة وحاول تقنع الناس بزيارة صفحاتك على السوشيال ميديا واتفاعل معهم مباشرة. التصرف دا هيكون أكتر فاعلية من التفاعل مع كل واحد بيعلق على صفحتك. التفاعل دا بيظهر انك دايما مستعد لمعالجة اهتمامات الفانز اللي عندك.
3- بلاش تدفن رأسك في الرمل
خليك دايما واضح مع الفانز اللي بتعمل عليك براند اتاك على السوشيال ميديا اللي بتستخدمها ولازم تاخد كومنتاتهم السلبية دي بشكل جدي ولازم توعدهم انك هتحاول تحل المشاكل دي و توفر لهم كمان معلومات اكتر.
4- الوقت المناسب
في السوشيال ميديا انك تصبر ساعة كاملة دا وقت كبير جدا خليك دايما بترد بأسرع وقت ممكن و انك تفكر في انك تسكت فدا بيوصل للفانز انك بتحاول تقلل من اهمية المشكلة بتاعتهم. حاول دايما تكتب بوست في شكل بيان ان المشكلة وصلت وجاري العمل على حلها دا لو الحل الفوري لسه مش متوفر عندك ولازم تأكد على انك بتحاول تساعدهم على حل مشكلتهم وانك تفهمها بشكل اكبر و تقولهم على امتى ممكن يحصل تحديث في حل المشكلة.
5- اسمع وجاوب
مفيش رقم معين من الكومنتات السلبية عشان يبقى دا دليل انه لازم الشركة تغير سياستها لكن لازم تاخد اي عدد كبير من الكومنتات السلبية بيحصل عليك بمحمل الجد لان الكومنتات اللي بتحصل سواء على الفيس بوك او تويتر بتعبر عن مشاعر العملاء ناحيتك سواء بالايجاب او السلب وبالتالي انت لازم تسمع لهم وتحاول تجاوب عليهم حتى لو بتوضيح.
عندك نصيحة تانية تحب تضيفها للناس عشان تقدر تتعامل مع براند اتاك ؟ إكتبها في الكومنتات.
المصدر
http://www.feldigital.com/%D8%AE%D9%85%D8%B3-%D8%AE%D8%B7%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D9%84%D9%84%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%85%D8%B9-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%A3%D8%AA%D8%A7%D9%83/
الكاتب :
أحمد عبد السلام
دول بقى 5 خطوات ممكن تساعدك في انك تحاول تحل بيها براند أتاك لو حصلك على السوشيال ميديا:
1- إعمل خطة للرد
اول حاجة تعملها في أي براند أتاك على السوشيال ميديا أنك تعمل خطة عشان دايما تبقى مستعد لكل المشاكل اللي ممكن تحصل وتخلق ردود مناسبة ليها. أعمل نظام لمراقبة الكومنتات وتكون سريع في انك تبعت الكومنتات السلبية بسرعة إلى العلاقات العامة في شركتك . وهي بدورها تبعت التعليقات دي للمستوى الاعلى لو لزم الأمر.
2- إتفاعل مع المصدر
حدد مصادر المشكلة وحاول تقنع الناس بزيارة صفحاتك على السوشيال ميديا واتفاعل معهم مباشرة. التصرف دا هيكون أكتر فاعلية من التفاعل مع كل واحد بيعلق على صفحتك. التفاعل دا بيظهر انك دايما مستعد لمعالجة اهتمامات الفانز اللي عندك.
3- بلاش تدفن رأسك في الرمل
خليك دايما واضح مع الفانز اللي بتعمل عليك براند اتاك على السوشيال ميديا اللي بتستخدمها ولازم تاخد كومنتاتهم السلبية دي بشكل جدي ولازم توعدهم انك هتحاول تحل المشاكل دي و توفر لهم كمان معلومات اكتر.
4- الوقت المناسب
في السوشيال ميديا انك تصبر ساعة كاملة دا وقت كبير جدا خليك دايما بترد بأسرع وقت ممكن و انك تفكر في انك تسكت فدا بيوصل للفانز انك بتحاول تقلل من اهمية المشكلة بتاعتهم. حاول دايما تكتب بوست في شكل بيان ان المشكلة وصلت وجاري العمل على حلها دا لو الحل الفوري لسه مش متوفر عندك ولازم تأكد على انك بتحاول تساعدهم على حل مشكلتهم وانك تفهمها بشكل اكبر و تقولهم على امتى ممكن يحصل تحديث في حل المشكلة.
5- اسمع وجاوب
مفيش رقم معين من الكومنتات السلبية عشان يبقى دا دليل انه لازم الشركة تغير سياستها لكن لازم تاخد اي عدد كبير من الكومنتات السلبية بيحصل عليك بمحمل الجد لان الكومنتات اللي بتحصل سواء على الفيس بوك او تويتر بتعبر عن مشاعر العملاء ناحيتك سواء بالايجاب او السلب وبالتالي انت لازم تسمع لهم وتحاول تجاوب عليهم حتى لو بتوضيح.
عندك نصيحة تانية تحب تضيفها للناس عشان تقدر تتعامل مع براند اتاك ؟ إكتبها في الكومنتات.
المصدر
http://www.feldigital.com/%D8%AE%D9%85%D8%B3-%D8%AE%D8%B7%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D9%84%D9%84%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%85%D8%B9-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%A3%D8%AA%D8%A7%D9%83/
الكاتب :
أحمد عبد السلام
No comments:
Post a Comment